[DENNE SIDE ER IKKE KLAR ENDNU]1/1-2007 afløste 5 nye regioner Danmarks gamle amter. Samtidig skete der en omstrukturering af trafikselskaberne i Danmark og de nuværende 6 danske trafikselskaber blev dannet. De nye trafikselskaber indførte alle nye bemalingskrav til busserne der kører for dem. Gamle bemalinger afløses af nye i årene efter reformen og her er en visuel forklaring af de farvemæssige forandringer på busserne:
Opdelingen før og efter: Før reformen var det yderligere opdelt således at hver eneste kommune i Århus Amt, Fyns Amt og Ringkjøbing Amt selv stod for alle lokalruter og bybusser! Og flere af disse steder havde de egne bemalingsregler.
Midttrafik: Rutebiler: - I VAFT var de sorte og hvide bånd faste, mens vognmanden måtte indsætte sin egen farve som tredje del af bemalingen. - I VAT måtte vognmanden helt selv bestemme bemalingen, dog skulle et VAT-mærke sidde på front og side. - I Ringkjøbing Amt måtte vognmanden selv bestemme bemalingen og mange havde et Ringkjøbing Amt-mærke på siden ved fordøren. - I Århus Amt skulle busserne være Århus Amt-blå og have logo på 4 sider af bussen. - Midttrafik har genbrugt Århus Amt-blå (RAL 5012, Pantone Process Blue) til rutebilerne, da der var flest busser i området med den bemaling i forvejen.
Bybusser: Der skal en del forklaringer til her -
forklaringer er der mange af og der kommer flere her... senere
NT - Nordjyllands Trafikselskab: Rutebiler:
Bybusser: Sydtrafik Rutebiler: Bybusser: Fynbus: Rutebiler: Bybusser: BAT:
Rutebiler: Bybusser: Movia Rutebiler: HUR-Trafik havde ingen deciderede rutebiler, men der kørte dog 2 rundt i Køge alligevel...
Bybusser: